برای مطالعه‌ی بیش‌تر درباره‌ی تن‌فروشی …

دریافت متن «برای مطالعه‌ی بیشتر»

اطلسِ « زنان در جهان و ایران»

کتابِ «زنان در جهان و ایران»، اطلسی است که می‌خواهد مهم‌ترین مسائلِ زنان را به صورت ساده، مختصر و جذاب، برای خواننده روشن کند. جونی سیگر، برای این کار، به سراغِ نقشه‌ها رفته است. کتاب، پُر است از نقشه و نمودار:

«نقشه ابزاری قدرتمند است که نه تنها اتفاقات را نشان می‌دهد، بلکه مکانِ رخداد را هم مشخص می‌کند. روی نقشه الگوهایی به نمایش در می آیند که هیچ وقت در جدول‌های آماری یا حتی در توصیف‌ها آشکار نمی‌شوند. شباهت‌ها و تفاوت‌ها، پیوستگی‌ها و تضادهای میان زنانِ کشورهای مختلف، شاید به بهترین وجه، فقط از طریق نقشه نشان داده می‌شود.»(۱)برگرفته از مقدمه‌ی کتاب، ص ۱۰.

بعضی از موضوعات کتاب عبارت‌اند از: خشونت خانگی، جلوگیری از بارداری، زیبایی، تجاوز، کار برای دستمزد، سواد، زنان آنلاین، زنان در حکومت، جنبش‌های برابری زن و مرد.

جونی سیگر، از فعالان شناخته‌شده در زمینه‌ی مسائل زنان، استاد دانشگاه بِنْتلی در شهرِ بوستونِ آمریکا و مشاور سازمان ملل در امور زنان است.

* * *

جونی سینگر در نشست نفد و بررسی کتاب

کتابِ «زنان در جهان و ایران»، در حقیقت ترکیبی است از دو نوشته: ۱- «اطلسِ زنانِ جهان» نوشته‌ی جونی سیگر ۲- «زنان در ایران» نوشته‌ی سعید مدنی.

در بخشِ دوم کتاب، سعید مدنی، جامعه‌شناس، وضعیتِ زنان در ایران را به صورت مفصل شرح داده است. اطلاعات این بخش، بر مبنای تحقیقاتِ معتبر است و به پیروی از بخش اولِ کتاب، سعی شده است که از جدول‌ها و نمودارهای مختلف استفاده شود؛ هر چند نقشه‌ای وجود ندارد. بخشِ «زنان در ایران»، سرفصل‌هایی شبیه به بخشِ پیشین دارد و جمع‌بندی خوبی درباره‌ی وضعیتِ زنانِ ایران به مخاطب می‌دهد.

انتشاراتِ روزنه، این کتاب را با ترجمه‌ی سید مهدی خدایی، در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسانده است.

کتابِ «جامعه‌شناسیِ روسپی‌گری»

کتابِ «جامعه‌شناسیِ روسپی‌گری» یکی از اندک کتاب‌های فارسی‌ است که به طور دقیق و علمی به موضوع تن‌فروشی می‌پردازد. سعید مدنی، در این کتاب، علاوه بر پژوهش‌های خود، جمع‌بندیِ کاملی از مطالعات قبلی‌ای که در ایران انجام شده است را ارائه می‌دهد.

کتاب در شش فصل تنظیم شده است: کلیات، نظریه‌ها درباره‌ی روسپی‌گری، ویژگی‌های زنان روسپی، علل و عواملِ روسپی‌گری، روسپی‌گری و ایدز، قوانین و مقرراتِ روسپی‌گری.

مدنی، تن‌فروشان را بیش از آن‌که مُجرم تصور کند، آن‌ها را آسیب‌دیده از شرایطِ دشوارِ اجتماعی و اقتصادی می‌داند؛ شرایطی که باید تغییر کند تا بتوان این آسیبِ اجتماعی را برطرف کرد.

سعید مدنی، متولد ۱۳۳۹، جرم‌شناس و پژوهشگرِ مسایل اجتماعی است. او عضو سابقِ انجمن جامعه‌شناسی ایران، سردبیر پیشین فصلنامه‌ی رفاه اجتماعی و سردبیرِ پیشینِ نشریه ایران فردا بوده و سال‌هاست که به آموزش و پژوهش در زمینه مسایل اجتماعی (فقر و نابرابری، خشونت علیه زنان و کودکان، اعتیاد و تن‌فروشی) مشغول است. تاکنون مقالات و کتاب‌های زیادی از  او منتشر شده است.(۲)برگرفته از مقدمه‌ی کتاب، ص ۵.

بنگاهِ نشر و ترجمه‌ی کتاب پارسه، در سال ۱۳۹۵، این کتاب را به چاپ رسانیده است.

پاورقی[+]

دیدگاهی در مورد این مطلب دارید؟ برای ما بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *