چند لحظه توقف کنید …
دریافت متن «چند لحظه توقف کنید»
۱. رفتارها و تصمیمهای خود را با موقعیتِ یک تنفروش مقایسه کنید:
آ) تحت فشار مالی، ممکن است چه رفتارهایی انجام دهید که نادرست میدانید؟
ب) در برابر ازدواجِ اجباریِ (خود یا دیگران) چه واکنشی دارید؟
پ) در شرایطِ خشونتِ خانگی، چه عکسالعملهایی دارید یا ممکن است داشته باشید؟
ت) در برابر بیتفاوتی و بیاعتناییِ عاطفی در خانواده چه طور؟
۲. به نظرِ شما، شخص در کدام یک از مواردِ زیر، بیشتر به خودش خیانت میکند؟
آ) تنفروشی یا ازدواجی بدون علاقه به فرد مقابل.
ب) تنفروشی یا ادامه دادن به شغلی نامطلوب و فرساینده به خاطر پول.
پ) تنفروشی یا ادامهی زندگی مشترک در حالی که دو طرف از نظر عاطفی طلاق گرفتهاند.
ت) تنفروشی یا کار کردن در حالی که برای آن شغل و کار ارزشی قائل نیستیم.
۳. خود را به جای یک تنفروش بگذارید و زیستن در چنان شرایطی را تصور کنید.
آ) در درون شما، چه احساسها و فکرهایی هستند که نمیگذارند تغییر کنید؟
ب) شما برای نجات و تغییرِ شرایط از چه چیزهایی میتوانید کمک بگیرید؟
پ) برای بهبود وضعیت، به چه تلاشهایی باید دست بزنید؟ (دقیق و مشخص نام ببرید.)
۴. اگر از یک تنفروش بپرسیم که از ما چه انتظاراتی دارد، چه خواهد گفت؟ چه انتظاری از …
آ) زنانِ جامعه
ب) مردان
پ) والدین
ت) همسران
ث) مسئولان
۵. با توجه به جنبههای گوناگون مسألهی تنفروشی، به نظرِ شما، در تربیت و آموزشِ پسران (در خانه، مدرسه و …)، چه تغییراتی باید صورت گیرد؟
۶. به نظر شما مشتریهای تنفروشان …
آ) چه حقایق مهمی در مورد تنفروشان را نمیدانند؟
ب) چه حقایقی در مورد خودشان (مثلاً در مورد نیازشان به عشق یا حتی نیاز جنسی) را نمیدانند؟
۷. یک تنفروش در مورد رابطهی زن و مرد (در عشق یا ازدواج) چه توصیههایی میتواند داشته باشد؟ (بخصوص در مورد مهمترین و باارزشترین عناصر رابطه و بدترین و آسیبزنندهترین جنبههای رابطه)
۸. با توجه به جنبههای مختلفِ مسألهی تنفروشی، به نظر شما، مهمترین ارزشهای اخلاقی، آگاهیها و توانمندیهایی که باید به کودکان و نوجوانان داده شود، کداماند؟ (توضیح دهید که چرا؟)
۹. چند تصمیمِ مهمِ خودتان دربارهی مسألهی تنفروشی را بیان کنید:
آ) برای مشارکت در حلِّ این مسأله، چه آگاهیهایی باید کسب کنیم؟
ب) چه چیزهایی را باید در جامعه آموزش دهیم؟
پ) چه فعالیتها و کارهایی باید بکنیم؟ (چه کارهایی نباید بکنیم؟)
نکته: برای پاسخ به این سؤالات، محیطهای مختلف مانند خانه، مدرسه، دانشگاه، محل کار، خیابان و … را در نظر بگیرید.
جای زخمهای مرا خواهی دید
و خواهی دانست
که هم زخم خورده
و هم شفا یافتهام.»(۱)«ماه نو و مرغان آواره»، سرودهی «رابیندرانات تاگور»، ترجمه ع پاشایی، نشر ثالث، ۱۳۸۹.
پاورقی
ممنون
پرسشهای خوبی بود
توی مسیر عسلویه با یکی از دوستان کلی بهشون فکر کردیم